Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 12 záznamů.  1 - 10další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Fracture Behaviour of Steels and Their Welds for Power Industry
Al Khaddour, Samer ; Kohout, Jan (oponent) ; Válka, Libor (oponent) ; Dlouhý, Ivo (vedoucí práce)
The aim of the study is to verify the validity of the master curve concept for evaluation of the dissimilar weld joint and/or thermally aged weld joints. In addition, the thesis is focused on development of quantitative models for the prediction of reference temperature characterising position of the fracture toughness transition on the temperature axis using experimental data collected from tensile tests, together with a powerful computational technique known as neural network. This study focuses on the evaluation of the fracture behaviour of welds carried out by fusion welding. It aims to investigate the fracture behaviour in transition region of the structural steels and welds with ferritic basic microstructures by means of reference temperature. In order to obtain the reference temperature artificial neural network is used exploting tensile test and hardness test data. Creating a model using neural network method requires a sufficient amount of data and it is sometimes not possible to accomplish easily. Creating a truly general model requires a combination of data and metallurgical knowledge. So, the aim of this work is also to develop artificial neural network enabling to predict the reference temperature. In total 29 experimental data sets from low alloy steels have been applied to validate the model of reference temperature prediction. The tensile tests have been done at general yield temperature of circumferential notched tensile tests (purely general yield temperature) and at room temperature (purely ductile fracture temperature). To build the model all parameters of tensile test and hardness values were used as input variables. The study indicated that the reference temperature characterizing the fracture toughness transition behaviour in low alloy steels with predominantly ferritic structure is predictable on the basis of selected characteristics of tensile test.
Snižování hmotnosti karoserií osobních automobilů na základě volby materiálů
Petrucha, Roman ; Pernica, Vítězslav (oponent) ; Šenberger, Jaroslav (vedoucí práce)
Tato bakalářská práce obsahuje popis nejčastěji využívaných materiálů a výrobních technologií pro karoserie osobních automobilů. Za tímto účelem je v první kapitole popsána karoserie osobního automobilu s bezpečnostními požadavky, které jsou na ni kladeny. Dále jsou rozebrány přínosy celkového snížení hmotnosti automobilu. Práce především uvádí přehled materiálů, jenž se pro stavbu karoserie používají. V poslední kapitole je rozebrána problematika výroby karoserií, kde jsou uvedeny některé výrobní technologie.
Opravy vysokopevnostních ocelí pomocí technologie studené kinetizace
Krvač, Matěj ; Foret, Rudolf (oponent) ; Řehořek, Lukáš (vedoucí práce)
Tato diplomová práce se zabývá možností opravy vysokopevnostních ocelí pomocí metody studene kineze. Teoretická část je zaměřena na metodu coldspray, přeměny austenitu, bainitickým ocelím a zkouškám kontaktní únavy Rmat. V experimentální části se hodnotí tvrdost, struktura dodaného substrátu. Hodností se tvrdost, adheze a pórovitost zkušebních nástřiků. Dále jsou vyhodnoceny zkoušky na kontaktní únavu. Závěrem jsou shrnuty výsledky experimentů a navržena opatření pro zlepšení adheze, či dalšího pokračování v této problematice.
Opravy vysokopevnostních ocelí pomocí technologie studené kinetizace
Krvač, Matěj ; Foret, Rudolf (oponent) ; Řehořek, Lukáš (vedoucí práce)
Tato diplomová práce se zabývá možností opravy vysokopevnostních ocelí pomocí metody studene kineze. Teoretická část je zaměřena na metodu coldspray, přeměny austenitu, bainitickým ocelím a zkouškám kontaktní únavy Rmat. V experimentální části se hodnotí tvrdost, struktura dodaného substrátu. Hodností se tvrdost, adheze a pórovitost zkušebních nástřiků. Dále jsou vyhodnoceny zkoušky na kontaktní únavu. Závěrem jsou shrnuty výsledky experimentů a navržena opatření pro zlepšení adheze, či dalšího pokračování v této problematice.
Využití metod tavného svařování při výrobě automobilových karosérií
Eberhard, Lukáš
Bakalářská práce je věnována tématu tavných metod svařování využívaných v automobilovém průmyslu. První část bakalářské práce je zaměřena na materiály automobilových karoserií, jejich mechanické a fyzikální vlastnosti a využití. Dalším tématem jsou jednotlivé tavné metody svařování od historie až po nejnovější trendy. Spolu se svařováním se část bakalářské práce věnuje také robotizaci svařování a přídavným materiálům.
Fracture Behaviour of Steels and Their Welds for Power Industry
Al Khaddour, Samer ; Kohout, Jan (oponent) ; Válka, Libor (oponent) ; Dlouhý, Ivo (vedoucí práce)
The aim of the study is to verify the validity of the master curve concept for evaluation of the dissimilar weld joint and/or thermally aged weld joints. In addition, the thesis is focused on development of quantitative models for the prediction of reference temperature characterising position of the fracture toughness transition on the temperature axis using experimental data collected from tensile tests, together with a powerful computational technique known as neural network. This study focuses on the evaluation of the fracture behaviour of welds carried out by fusion welding. It aims to investigate the fracture behaviour in transition region of the structural steels and welds with ferritic basic microstructures by means of reference temperature. In order to obtain the reference temperature artificial neural network is used exploting tensile test and hardness test data. Creating a model using neural network method requires a sufficient amount of data and it is sometimes not possible to accomplish easily. Creating a truly general model requires a combination of data and metallurgical knowledge. So, the aim of this work is also to develop artificial neural network enabling to predict the reference temperature. In total 29 experimental data sets from low alloy steels have been applied to validate the model of reference temperature prediction. The tensile tests have been done at general yield temperature of circumferential notched tensile tests (purely general yield temperature) and at room temperature (purely ductile fracture temperature). To build the model all parameters of tensile test and hardness values were used as input variables. The study indicated that the reference temperature characterizing the fracture toughness transition behaviour in low alloy steels with predominantly ferritic structure is predictable on the basis of selected characteristics of tensile test.
Snižování hmotnosti karoserií osobních automobilů na základě volby materiálů
Petrucha, Roman ; Pernica, Vítězslav (oponent) ; Šenberger, Jaroslav (vedoucí práce)
Tato bakalářská práce obsahuje popis nejčastěji využívaných materiálů a výrobních technologií pro karoserie osobních automobilů. Za tímto účelem je v první kapitole popsána karoserie osobního automobilu s bezpečnostními požadavky, které jsou na ni kladeny. Dále jsou rozebrány přínosy celkového snížení hmotnosti automobilu. Práce především uvádí přehled materiálů, jenž se pro stavbu karoserie používají. V poslední kapitole je rozebrána problematika výroby karoserií, kde jsou uvedeny některé výrobní technologie.
Rozbor a komparace číselného značení ocelí dle ČSN, EN a ISO
BASTL, Jiří
Diplomová práce se zabývá rozdělením a označováním ocelí. Analyzuje v současné době platné a nejpoužívanější systémy označování ocelí v EU v kontextu s normami přebíranými a používanými v různých průmyslových odvětvích a podnicích v České republice. V úvodní části je popsáno rozdělení ocelí. Nejobsáhlejší střední část je věnována rozboru u nás nejpoužívanějších způsobů označování ocelí. Závěr práce provádí srovnání jednotlivých způsobů značení.
THE INFLUENCE OF HIGH TEMPERATURES ON THE DIRECTION OF CARBON DIFFUSION FLUX IN STEEL WELDMENTS
Kučera, Jaroslav ; Michalička, Petr ; Million, Bořivoj ; Rek, A. ; Stránský, K.
The redistribution of carbon in steel weldments heated at temperatures situated in the range 500 °C up to 1100 °C is reported. The sandwich-like specimens used for experiments were made from the steels A .IDENT. (ČSN 17242) and K .IDENT. (P91). It was stated that at low temperatures (500-750 °C) the carbon diffusion flux is directed from the steel A into the steel K and at high temperatures from K into A.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 12 záznamů.   1 - 10další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.